سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر معمولا در بالای بلوک موتور قرار دارد. این مکان دارای ویژگی هایی مانند استخرهای سرپوشیده و روباز، استخرها و کولرها و جکوزی خواهد بود. این صفحه عملکرد اصلی و طرح های مختلف سرسیلندرها و علل و علائم خرابی آنها را پوشش می دهد.

هوا و سوخت از طریق سرسیلندر وارد سیلندر شده و گازهای خروجی از سیلندر خارج می شوند. به یک بخش پورت یا دهانه نیز می گویند. سر سیلندر نیز مایع خنک کننده را به بلوک موتور می فرستد تا اجزای موتور را خنک کند. سرسیلندر از یک واشر برای جلوگیری از جاری شدن آب یا روغن به داخل محفظه احتراق استفاده می کند.

شما می توانید انواع اطلاعات در مورد واشر سرسیلندر پیدا کنید، اما اطلاعات بسیار کمی در مورد خود سرسیلندر وجود دارد. به همین دلیل است که ما هر آنچه را که باید در مورد سرسیلندر بدانید گردآوری کرده ایم.

سرسیلندر در ماشین چه می کند؟

هر ماشین موثر شامل مجموعه ای از اجزای چشمگیر است که در پشت صحنه کار می کنند تا نتایج بهینه را تضمین کنند. در حالی که سیلندرها محفظه های محوری هستند که در آن احتراق انجام می شود، یک سر سیلندر به طور ایمن آنها را برای جلوگیری از نشت گاز محصور می کند.

وظیفه اصلی این قطعه بستن محفظه احتراق موتور از بالاست. قسمت بالای موتور سرسیلندر و قسمت پایین آن بلوک موتور نامیده می شود. سرسیلندر داخل موتور است و محفظه احتراق را می بندد. شکافی که بین سرسیلندر و موتور باقی می ماند توسط واشر سر تکمیل می شود.

از دیگر وظایف سرسیلندر اطمینان از روانکاری مداوم سیلندر است. سرسیلندر بخش مهمی از عملکرد موتور است زیرا اگر سرسیلندر به درستی روغن کاری نشود، موتور به خوبی کار نمی کند. در ادامه به شرح انواع وظایف دیگر این قطعه می پردازیم.

مهر و موم محفظه احتراق

سر سیلندر یک مهر و موم با بلوک موتور تشکیل می دهد و یک محفظه احتراق ایجاد می کند. این محفظه پیستون را در خود جای داده و احتراق کنترل شده مخلوط سوخت و هوا را تسهیل می کند. سر سیلندر تضمین می کند که فرآیند احتراق در یک فضای محدود انجام می شود و از هرگونه نشتی جلوگیری می کند و نسبت تراکم مطلوب را حفظ می کند.

عملکرد سوپاپ

سرسیلندر سوپاپ های ورودی و خروجی را در خود جای داده است که نقش مهمی در عملکرد موتور دارند. این سوپاپ ها در فواصل دقیق باز و بسته می شوند تا اجازه ورود مخلوط هوا و سوخت و خروج گازهای خروجی را بدهد. سرسیلندر زمان بندی و همگام سازی مناسب عملکرد سوپاپ را تضمین می کند و به عملکرد کارآمد موتور کمک می کند.

اتلاف حرارت

در طی فرآیند احتراق، گرمای قابل توجهی در داخل موتور تولید می شود. سر سیلندر دارای گذرگاه های خنک کننده است که جریان مایع خنک کننده را امکان پذیر می کند و در نتیجه گرما را از موتور دفع می کند. این کار از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند و تضمین می کند که موتور در محدوده دمایی بهینه کار می کند.

نصب شمع

شمع ها مسئول احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق هستند. سرسیلندر نقاط نصب مطمئنی را برای شمع ها فراهم می کند و از موقعیت و تراز مناسب اطمینان می دهد. این امکان احتراق قابل اعتماد را فراهم می کند و منجر به عملکرد نرم موتور می شود.

جریان هوا کارآمد

سر سیلندر برای بهینه سازی جریان هوا به داخل و خارج از محفظه احتراق طراحی شده است. دارای درگاه های ورودی و خروجی با مهندسی دقیقی است که حرکت هوا و گازهای خروجی را افزایش می دهد. با تسهیل جریان هوای کارآمد، سر سیلندر به بهبود احتراق و افزایش توان خروجی کمک می کند.

اهمیت تعمیر و نگهداری سرسیلندر

نگهداری صحیح از مجموعه سرسیلندر موتور برای طول عمر و عملکرد موتور بسیار مهم است. بازرسی منظم، تمیز کردن و سرویس سرسیلندر می تواند به شناسایی و جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک کند. برخی از کارهای معمول تعمیر و نگهداری عبارتند از بررسی نشتی سوپاپ، تعویض اجزای فرسوده و اطمینان از گشتاور مناسب روی پیچ های سرسیلندر. با نگه داشتن سرسیلندر در شرایط بهینه، می توانید اطمینان حاصل کنید که موتور در بهترین حالت خود کار می کند.

اهمیت تعمیر و نگهداری سرسیلندر

اهمیت تعمیر و نگهداری سرسیلندر

سرسلیندر چگونه ساخته می شود؟

سرسیلندر نه تنها بخش بسیار مهمی از موتور است، بلکه به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارد، یکی از گران‌ترین قطعات موتور خودرو است. از آنجا که سر سیلندر در طی یک فرآیندی به نام احتراق در معرض دمای بسیار بالایی قرار می گیرد، از آلیاژهای آلومینیوم مقاوم و فلزات سبک ساخته شده است.

در قسمت پایین، معمولاً مستقیماً به محفظه میل لنگ متصل می شود و در بالا با درپوش سوپاپ بسته می شود. ساختار سرسیلندر بسته به اینکه خودرو موتور دیزلی یا بنزینی باشد متفاوت است.

تعمیر یا خرید سرسیلندر؟

بسیاری از عیوب ممکن است نیاز به تعمیر سر سیلندر داشته باشند که می تواند بسیار گران باشد. از آنجا که سرسیلندر در موتور نصب می شود، مهم ترین کار برای این قسمت از موتور تعمیر یا بازسازی است. در بیشتر موارد، تعمیر نیاز به برداشتن سرسیلندر و سر صاف دارد.

زیرا این تنها راه برای اطمینان از بسته شدن صحیح پایین دستگاه است. تعویض سرسیلندر فقط در موارد نادری انجام می شود. اکثر عیوب سرسیلندر قطعاتی هستند که به راحتی قابل تعویض هستند مانند سوپاپ ها.

نحوه تشخیص علائم نقص احتمالی

اگر متوجه بی نظمی در عملکرد موتور خود شدید، توصیه می شود در اسرع وقت با گاراژ تماس بگیرید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

علائم نقص سرسیلندر عبارتند از:

  • متوجه کاهش قدرت موتور می شوید
  • دمای آب خنک کننده در ناحیه قرمز است

سرسیلندر در موتور چگونه خنک می شود؟

همانطور که توضیح داده شد، سر سرسیلندر در دمای بالا باز است؛ بنابراین باید خنک بماند تا از گرم شدن بیش از حد و سایش جلوگیری شود. دو نوع خنک کننده سر سیلندر وجود دارد: خنک کننده با آب یا هوا خنک کننده.

سر سیلندر هوا خنک

سر سیلندرهای هوا خنک فقط با هوای عبوری خنک می شوند. علاوه بر این، این قطعه به یک باله خنک کننده بزرگ مجهز شده است. از جمله مزایای این روش خنک کننده این است که عملکرد قابل اعتماد را تضمین می کند و می توان آن را هم بسیار ساده و هم ارزان ساخت.

بر این اساس، تعمیرات این گونه سرسیلندرها ارزان تر از تعمیر سرسیلندرهای خنک شونده با آب است. علاوه بر این، لازم نیست نگران یخ زدن مایع خنک کننده در هنگام خنک کردن هوا باشید.

سر سیلندر آب خنک

اکثر موتورهای مدرن با استفاده از آب خنک می شوند. به همین دلیل، ترکیب آب و عامل انجماد معمولاً به عنوان یک سیال خنک کننده استفاده می شود. برای خنک کردن سرسیلندر، مایع خنک کننده از واشر سرسیلندر به سرسیلندر عبور داده می شود.

یکی از مزایای این نوع خنک کننده بیش از هر چیز این است که مایع خنک کننده می تواند مقادیر زیادی گرما را جذب و همچنین دفع کند. علاوه بر این، این روش خنک کننده موثرترین است.

مشکلات سر سیلندر و علائم آن

مشکلات رایج سرسیلندرها شامل ترک، تاب برداشتن و نشتی است که هر کدام علائم مشخصی را نشان می دهند:

  • نشت مایع خنک کننده، که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و نشت قابل مشاهده شود.
  • روغن نشت می کند و در نتیجه روغن در مایع خنک کننده یافت می شود یا برعکس.
  • عملکرد ضعیف موتور، مانند احتراق ناقص، کاهش قدرت، افزایش مصرف سوخت، یا مشکل در راه اندازی موتور.
  • دود قابل مشاهده که می تواند سفید (سوختن مایع خنک کننده) یا آبی (روغن سوزی) باشد، نشان دهنده یک مشکل جدی است.

چه چیزی باعث خرابی سر سیلندر می شود؟

خرابی سرسیلندر را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد:

  • گرمای بیش از حد: این شایع ترین علت است که در آن دمای بالا می تواند منجر به تاب برداشتن یا ترک خوردن سر سیلندر شود.
  • نصب نادرست: نصب نادرست می تواند منجر به آب بندی ناکافی و در نتیجه نشتی و در نهایت خرابی شود.
  • عیوب تولید: عیوب کمتر رایج اما بالقوه جدی، در ساخت می تواند منجر به شکست زودرس شود.
  • آسیب فیزیکی: تصادفات یا زباله ها می توانند به طور فیزیکی به سر سیلندر آسیب وارد کنند و بر عملکرد آن تأثیر بگذارند.

آیا می توان سرسیلندر موتور را تعمیر کرد؟

بله، سرسیلندرها اغلب قابل تعمیر هستند که در مقایسه با تعویض می تواند راه حلی مقرون به صرفه باشد. تعمیرات متداول شامل لایه برداری مجدد سر برای اطمینان از صاف بودن آن، رفع ترک ها یا نشتی ها و تعویض دریچه ها یا آب بندی های آسیب دیده است.

با این حال، امکان تعمیر به میزان آسیب بستگی دارد. تاب خوردگی شدید یا ترک های بزرگ ممکن است نیاز به جایگزینی کامل داشته باشد.

اجزای تشکیل دهنده سرسیلندر

در اینجا چند قسمت توضیحات سرسیلندر آورده شده است:

  • دونده های ورودی و خروجی: اینها اطمینان حاصل می کنند که مخلوط هوا و سوخت وارد محفظه احتراق می شود و گازهای خروجی از سیلندرها تخلیه می شوند.
  • دریچه های ورودی و خروجی: این سوپاپ ها به مخلوط هوا و سوخت اجازه ورود و خروج گازهای خروجی از سرسیلندر را می دهند.
  • میل بادامک: وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ ها را بر عهده دارد
  • شمع ها: شروع کننده احتراق سوخت هستند