معرفی و بررسی بوستر ترمز
بوستر ترمز بخش بسیار مهمی از سیستم ترمز است. این به شما این فرصت را می دهد تا بدون نیاز به انرژی زیاد، یک فرآیند ترمز موثر را انجام دهید. فقط باید پدال ترمز را به آرامی فشار دهید، ماشین به سرعت کند می شود. نحوه عملکرد ترمز به این شکل بسیار ایمن و موثر است.
فناوری بوستر ترمز نیز در صنعت خودروسازی به عنوان ترمز برقی یا کمک ترمز شناخته می شود. ترمزهای برقی به لطف تقویت کننده ترمز امکان پذیر است. این اضافه شدن به سیستم ترمز معمولی خودرو به رانندگان کمک می کند تا هنگام ترمزگیری نیروی کمتری اعمال کنند تا بتوانند از روند رانندگی بسیار لذت ببرند.
بوستر ترمز چیست؟
یک تقویت کننده ترمز، همچنین به عنوان “سروی ترمز” یا “تقویت کننده خلاء” شناخته می شود، دقیقاً همانطور که از نام آن پیداست عمل می کند و به افزایش عملکرد ترمزها کمک می کند. بوستر ترمز با افزایش نیروی اعمالی بدون نیاز به نیروی اضافی روی پدال پا، ترمزگیری را برای راننده آسان تر می کند.
این اثر از طریق استفاده از یک سیستم خلاء حاصل می شود که فشار اهرم پدال ترمز را بر روی سیلندر اصلی و در نتیجه ترمزها را تقویت می کند (که در زیر توضیح داده خواهد شد). با اطمینان از اینکه لنت ترمز به درستی و با نیروی کافی گیره می شود، به سیستم کلی ترمز کمک می کند.
امروزه انواع مختلفی از بوسترها وجود دارد که محبوب ترین آنها شامل سیلندر اصلی دو پیستونی، ترمزهای تقویت کننده خلاء، ترمزهای تقویت کننده خلاء دو دیافراگمی، ترمزهای تقویت کننده هیدروژنی و ترمزهای تقویت کننده هیدروژنی الکتریکی است.
نقش بوستر ترمز در ماشین چیست؟
وظیفه اصلی پدال ترمز در خودرو افزایش نیروی پای راننده هنگام ترمزگیری است. یعنی بخشی است که به سیستم ترمز کمک می کند تا زمانی که پدال تا حد ممکن فشار داده می شود با بالاترین سرعت کار کند. نتیجه عملکرد ترمزگیری بهتر، شتاب گیری سریعتر و ایمنی بیشتر برای رانندگان و سرنشینان است.
بوستر ترمز چگونه کار می کند؟
اولاً، قبل از اینکه وارد فناوری تقویت کننده شویم، بهتر است بدانیم ترمزهای معمولی چگونه کار می کنند. این یک سیستم بسیار ساده است که در آن ترمزها را روی ماشین (از طریق اهرم متصل شده) فشار می دهید تا آن را به یک سیلندر اصلی پر از مایع هیدرولیک بفرستید.
سیال هیدرولیک برای افزایش نیروی پدال به سیستمی از لوله های پهن تر پمپ می شود. سپس این نیرو بر روی ترمزهای دیسکی (یا ترمزهای درام بسته به سن ماشین) اعمال می شود که از یک روتور دیسکی، یک کالیپر ترمز و یک لنت ترمز تشکیل شده است.
مایع هیدرولیک آزاد شده با فشردن پدال ترمز باعث می شود کالیپر ترمز لنت ترمز را به روتور دیسک متصل به چرخ فشار دهد. به طور کلی، این باعث اصطکاک و توقف چرخش چرخ های خودرو میشود؛ بنابراین، تقویت کننده ترمز از کجا وارد می شود؟
بوستر ترمز بین پدال ترمز و سیلندر اصلی قرار دارد و نیروی پدال ترمز را تقویت می کند. این کار با استفاده از عملکرد تقویت کننده ترمز از نیروی خلاء موتور (در خودروهای بنزینی) برای تأکید بر نیرویی که پای شما بر روی سیلندر اصلی استفاده می کند، انجام می شود.
بوستر این کار را با استفاده از یک سیستم دیافراگمی انجام می دهد که از خلاء (و مقداری هوا) برای افزودن قدرت به ترمزها استفاده می کند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، اهرمی که وارد سیلندر اصلی می شود، دریچه کوچکی را باز می کند که هوا را به یک طرف دیافراگم فشار می دهد.
این فشار را در آن سمت دیافراگم افزایش میدهد و اهرم را بیشتر به سمت امتداد هل میدهد، که پیستون را در سیلندر اصلی هل میدهد و بقیه کار طبق معمول است.
چرا به تقویت کننده ترمز نیاز دارید؟
درست مثل قبل از اینکه فرمان برقی عادی شود، فرمان آسان نبود، ترمزگیری هم نبود. هر دوی این اختراعات رانندگی را بسیار لذت بخش تر کرده به گونه ای که و اکثر مردم می گویند رانندگی بسیار آسان است! در دنیای بدون بوستر ترمز، قطعاً باید به روز پا استراحت دهید.
اما کاهش فشار از روی عضلات پا تنها مزیت تقویت کننده های ترمز نیست. آنها به دلایل ایمنی نیز وجود دارند. آنها اطمینان حاصل می کنند که ترمزهای شما به طور موثر کار می کنند و به شما کمک می کنند تا آنها را راحت تر فعال کنید.
آنها در مواقعی کمک می کنند که قبل از اینکه فرصتی برای فکر کردن داشته باشید و ماشین خود را با نیروی کمتر متوقف کنیدف به راحتی متوقف می شوند.
انواع تقویت کننده ترمز خودرو
بوستر انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
تقویت کننده های خلاء
برای این نوع، عملکرد آن از یک منیفولد ورودی استفاده می کند. سپس این قطعات جاروبرقی میشوند تا فرآیند ترمز سبکتر شود. خودروهای امروزی به طور خودکار از تقویت کننده ترمز چه از نوع خلاء یا هیدرولیک استفاده می کنند.
تقویت کننده هیدرولیک
در عملکرد این نوع بوستر ترمز از فشار هیدرولیک استفاده می شود. این فشار از پمپ هوا بدست می آید. در نتیجه، با فعال شدن پدال ترمز، ترمز بسیار سبک می شود. تقویت کننده ترمز از اجزای زیادی تشکیل شده است که به شرح زیر است:
- شیر کنترل
- نوار عملیات
- پدال ترمز
- سیلندرهای اصلی
- شیر فلکه
- سیلندر تقویت کننده
- رابط
- واشر و مهر و موم
- تقویت کننده های پیستونی
- مکانیسم واکنش
- محفظه فشار ثابت
- محفظه های فشار متغیر
- میله های فشار
عملکرد تقویت کننده ترمز در خودروها
در ادامه به بررسی عملکرد بوستر ترمز می پردازیم.
راحتی را برای راننده فراهم می کند
شما می توانید هنگام رانندگی با ماشین راحتی داشته باشید و یکی از این راحتی ها را می توان به دلیل تقویت کننده ترمز به دست آورد. وقتی می خواهید ترمز کنید نیازی نیست انرژی زیادی صرف کنید. پاهای شما راحت تر هستند و نتیجه همچنان ایمن است.
در مقایسه با خودرویی که مجهز به ترمز تقویت کننده نیست، فرآیند ترمزگیری به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد به طوری که پا گذاشتن روی پدال احساس سنگینی می کند. این همان چیزی است که باعث می شود خودروهای جدیدتر دارای یک تقویت کننده ترمز داخلی باشند.
سیستم ترمز دوگانه
از پدال گاز ترمز می توان برای توقف ایمن خودرو حتی زمانی که با سرعت بالا در حال حرکت است استفاده کرد. این را نمی توان از نقش آن در امکان تکرار سیستم ترمز جدا کرد. قدرت مورد نیاز برای کار با پدال خیلی زیاد نیست.
نحوه غلبه بر تقویت کننده ترمز در صورت بروز آسیب
با وجود اینکه از اجزای زیادی تشکیل شده است، آسیب به بوستر ترمز معمولاً به دلیل نشت لاستیک رخ می دهد. به همین دلیل چندین کار وجود دارد که می توانید در صورت آسیب رساندن به تقویت کننده ترمز برای غلبه بر آنها انجام دهید:
شرایط تقویت کننده را بررسی کنید
در مرحله اول، ابتدا وضعیت بوستر ترمز را قبل از تعمیر واقعی آن بررسی کنید. این بازرسی در سه مرحله قابل انجام است. اول از همه، تغییرات در قسمت های ثابت موتور را بررسی کنید و به غشای لاستیکی نگاه کنید. اگر غشای لاستیکی نشت کند، موتور ساکن است.
سپس بخش خلاء منیفولد را که به سمت تقویت کننده است بررسی کنید. برای انجام این کار، شلنگ موجود در لوله تقویت کننده را بردارید. اطمینان حاصل کنید که قبل از برداشتن شیلنگ، ابتدا گیره را بردارید.
در نهایت، ویژگی های آسیب به بوستر ترمز معمولاً نویز است. بنابراین نشتی از شیلنگ خلاء یا لوله تقویت کننده را بررسی کنید. اگر لاستیک تقویت کننده پاره شود باعث ایجاد صدا می شود.
لاستیک را تعمیر کنید
بررسی به طور کامل انجام شده است و مشخص شده است که تقویت کننده لاستیکی مشکل دارد. ابتدا ترمز اصلی را در لوله تقویت کننده بردارید تا روند تعمیر لاستیک محدود نشود. سپس بوستر را از روی پدال ترمز و بدنه جدا کنید. از یک پیچ گوشتی برای جدا کردن آن استفاده کنید، مراقب باشید که به لاستیک غشای تقویت کننده آسیب نرسانید.
غشای لاستیکی را بررسی کنید
به بررسی اینکه آیا غشای لاستیکی پاره شده است یا برعکس ادامه دهید. لاستیک پاره شده را وصله کنید تا دوباره بسته شود. در صورت پاره شدن غشاء توسط منیفولد نمی توان آن را کشید تا کشش از خلاء رخ ندهد.
بوستر را دوباره نصب کنید
3 نشانه بد بودن تقویت کننده ترمز که باید پس از دوره های تعمیر خودرو به خاطر بسپاریدسعی کنید دوباره خودرو را تست کنید و مطمئن شوید که همه شرایط ترمز عالی هستند. با توجه به اینکه تقویت کننده ترمز جزء مهمی از وسیله نقلیه است، البته باید شرایط بهتری داشته باشد. بدون ترمز که خوب کار می کند، البته گفته می شود که وسیله نقلیه برای رانندگی در خیابان ها کمتر مناسب است.
بوستر ترمز چقدر دوام می آورد؟
سوپاپ چک تقویت کننده ترمز به گونه ای طراحی شده است که به اندازه خودرو دوام می آورد.
به دلیل مکانی که در آن قرار دارد، به ندرت در حین بازرسی سیستم ترمز یا تعمیر و نگهداری معمول بررسی می شود. با این حال، این بدان معناست که معمولاً تشخیص خرابی سوپاپ برگشت (برخلاف نازک شدن لنت ترمز یا حتی نشت مایع ترمز) دشوارتر است. شما فقط زمانی متوجه خواهید شد که مشکلی وجود دارد که شیر چک شکسته شود. علائم خرابی سوپاپ تقویت کننده ترمز مشابه علائم خرابی سیستم بوستر خلاء است.
آخرین دیدگاهها