حسگر دمای آب و بررسی آن

خودروها حسگر دمای آب دارند که خرابی آن باعث ایجاد مشکلاتی می شود. سوخت خودرو از طریق پمپ بنزین وارد محفظه احتراق می شود. باتری، سیم شمع و شمع آن را مشتعل می کنند. منیفولدها و قوطی ها نیز در این فرآیند مهم هستند.

در کنار این موارد، سایر قسمت های سیستم خودرو نیز باید به خوبی کار کنند تا سرنشینان خودرو بهترین سواری ممکن را داشته باشند. سنسورها در بسیاری از صنایع مهم هستند و از زمان اختراع و استفاده از آنها شاهد پیشرفت های زیادی بوده ایم.

خودروها قطعات الکترونیکی زیادی دارند. حسگر دمای آب قطعه مهم یک خودرو است. زیرا به پیشگیری از حوادث و کاهش احتمال تصادف کمک می کنند.

حسگر دمای آب چیست؟

سنسور دمای خنک کننده یا کارتریج آب، سنسوری در سیستم مدیریت موتور است که به شما می گوید مایع خنک کننده موتور چقدر داغ است. اکثر دماسنج های آب برای اندازه گیری دما از برق استفاده می کنند. این مقاومت با دما تغییر می کند و NTC (ضریب حرارتی منفی) نامیده می شود.

روش کار این قطعه به این صورت است که ابتدا ECU ولتاژ خاصی را به سنسور ارسال می کند که نشان دهنده دما و مقاومتی است که در آن لحظه دارد. هر چه این ولتاژ برگشت بیشتر باشد، مقاومت بیشتر و ولتاژ برگشت کمتر است.

با استفاده از این قسمت، کامپیوتر خودرو متوجه می شود که دمای آب چه زمانی تغییر می کند و دستوراتی را برای کارکردن فن با سرعت کم یا سریع ارسال می کند. از آنجا که موتور در حالت سرد به سوخت بیشتری و در حالت کاملا گرم به سوخت کمتری نیاز دارد، تغییراتی در زمان بندی موتور و محاسبه سوخت برای عملکرد بهتر انجام می شود.

وظایف سنسور دمای آب

این سنسور به واحد کنترل انژکتور کمک می کند تا بداند چه زمانی باید سوخت تزریق کند و شمع ها را برای روشن کردن موتور تنظیم کند. این سنسور به واحد کنترل انژکتور کمک می کند تا بداند چه زمانی باید سوخت تزریق کند و شمع ها را برای روشن کردن موتور تنظیم کند.

از اطلاعات این سنسور برای تعیین اینکه آیا SASAT نیاز به قطع یا وصل شدن دارد، فن خنک کننده را کنترل و تعیین می کند که فن با سرعت بالا یا پایین کار می کند. سنسور دمای آب به روش های زیر کار می کند:

  • وقتی ماشین گرم شد، زمان پاشش سوخت و آوانس جرقه را تنظیم کنید.
  • نشانگر آمپر آب در پشت آن است.
  • اطلاع رسانی به واحد مرکزی کامپیوتر در مورد وضعیت SASAT.
  • کنترل کمپرسور کولر در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای موتور.
  • دمای آب به پشت آمپر منتقل می شود.
  • وقتی موتور سرد است، حالت Sasat را روشن کنید.
  • در برخی مدل ها می توان فن سیستم خنک کننده را روشن کرد.
  • سوخت بیشتر برای روشن شدن سریعتر خودرو در حالت Sasat.
  • وقتی دمای موتور بالا رفت، دور موتور را کم کنید تا به دور معمولی برسید.
عملکرد سنسور دمای آب

عملکرد سنسور دمای آب

عملکرد سنسور دمای آب

نوع مقاومت آن NTC است. مخفف ضریب دمای منفی است. این مقاومت زمانی که گرم یا سرد می شود به خوبی کار می کند. اگر گرمتر شود مقاومت آن کاهش می یابد؛ بنابراین به ترتیب معکوس کار می کند. ECU یک ولتاژ به سنسور دمای آب می فرستد.

سنسور مقدار مشخصی جریان را به کامپیوتر ارسال می کند. هر ولتاژ دمای آب را تغییر می دهد و هر ولتاژ دما را تغییر می دهد. به همین دلیل، مقاومت از نوع NTC است. اگر دما بیشتر شود، مقاومت کمتر می شود. اگر آب سرد و دما پایین باشد، مقاومت سنسور دمای آب افزایش می یابد. این باعث کاهش ولتاژ برگشت به ECU می شود.

ECU یا واحد کنترل بر اساس این ولتاژها تصمیم می گیرد که چه زمانی فن خنک کننده را روشن کند. به همین دلیل، فن خنک کننده تصمیم می گیرد با سرعت تند یا آهسته کار کند. همچنین بسته به سرد یا گرم بودن موتور خودرو چه مقدار بنزین باید پاشیده شود.

وقتی آب 95 درجه سانتیگراد باشد، سنسور دیگر کار نمی کند؛ بنابراین فن خودرو به خودی خود موتور را خنک می کند. سنسور دمای آب خودرو برای خودرو مهم است. اگر این قطعه خراب شود، ممکن است کل سیستم خودرو به درستی کار نکند. حتی اگر واقعاً بد باشد، می تواند باعث خرابی سایر قسمت ها شود.

علائم خرابی حسگر دمای آب

در اینجا 7 مورد از رایج ترین علائم خرابی سنسور دمای آب موتور آورده شده است. مانند هر قطعه الکترونیکی، سنسورها گاهی اوقات از کار می افتند. هنگامی که یکی از سنسورهای موتور از کار می افتد، علائم احتمالی زیادی وجود دارد که می تواند از نظر شدت متفاوت باشد.

برای اطلاع از علائم خرابی سنسور دمای آب، این موارد را در نظر داشته باشید:

بررسی چراغ چک موتور

هنگامی که سنسور دمای آب موتور از کار می افتد، چراغ چک موتور ناگهان روشن می شود. کامپیوتر در خودرو کدهایی را ذخیره می کند که نشان می دهد چه زمانی مشکلی در قطعات خودرو یا سیستم الکتریکی وجود دارد. اگر کامپیوتر خودرو فکر کند اطلاعات اشتباه است، چراغ چک موتور روشن می شود و تا رفع مشکل روشن می ماند.

مصرف سوخت بد

سنسور دمای آب بد می تواند باعث مصرف سوخت ضعیف شود. این به این دلیل است که بازخورد سنسور دمای خنک کننده برای تعیین زمان و زمان تحویل سوخت مهم است. سنسور دمای آب بد می تواند دمای اشتباه را نشان دهد.

خروجی دود سیاه از اگزوز

یک سنسور دمای آب معیوب معمولا باعث سوختن سوخت اضافی می شود که منجر به ورود سوخت اضافی به سیستم اگزوز می شود. هنگامی که این سوخت اضافی در سیستم اگزوز خودرو می سوزد، دود خاکستری تیره یا سیاه تولید می شود. دود می تواند بسیار متراکم شود و برای هر کسی که در نزدیکی آن باشد بسیار قابل توجه است.

داغ شدن بیش از حد موتور

خرابی سنسور دمای آب می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود. اکثر خودروها از سنسور دمای آب موتور برای حفظ کارکرد فن رادیاتور استفاده می کنند. فن رادیاتور گرما را از مایع خنک کننده موتور خارج می کند. فن توسط کامپیوتر کنترل می شود.

روشن نشدن فن رادیاتور

شرایط شروع سخت گاهی اوقات توسط سنسور دمای آب بد ایجاد می شود. در بیشتر موارد، این حالت تنها زمانی اتفاق می افتد که موتور خودرو در دمای معینی باشد. معمولاً سنسور حتی زمانی که موتور بسیار خنک است به خواندن گرما ادامه می دهد.

عملکرد ضعیف موتور

دمای مایع خنک کننده موتور می تواند بر مخلوط هوا و سوخت تأثیر بگذارد. مخلوط نامناسب هوا و سوخت نیز می تواند باعث شود که موتور به خوبی کار نکند. اگر موتور ماشین شما به خوبی قبل کار نمی کند، ممکن است سنسور دمای آب مشکل داشته باشد.

هزینه تعویض حسگر دمای آب

هزینه تعویض سنسور دمای مایع خنک کننده برای مدل های مختلف خودرو می تواند متفاوت باشد. دسترسی به برخی مدل های چینی در ایران سخت است. هزینه سنسور دمای آب نیز می تواند بسته به وسیله نقلیه متفاوت باشد.

تعویض این قطعه آسان است، اما ممکن است لازم باشد تمام مایع خنک کننده را از موتور خارج کرده و دوباره آن را داخل آن قرار دهید.

تشخیص و عیب یابی سنسور دمای آب

خرابی خودرو به دو صورت قابل رفع است.

  • اگر سنسور دمای آب کار نکند دمای آب را منفی 40 درجه نشان می دهد. بخش پارامتر این دما را نشان می دهد. توجه داشته باشید که قبل از تست قطعه از دیاگ برای رفع خطا استفاده کنید. بعد از بررسی سنسور دمای آب در قسمت پارامترها در زمان روشن شدن خودرو دما را نشان می دهد. بررسی کنید و مشکل را دریابید.
  • برای تشخیص از کلیدهای (سلکتور) روی اهم استفاده کنید. سیم های مشکی و قرمز را در جایی که تعلق دارند متصل و سیم را به سنسور وصل کنید. مقاومت سنسور را در دماهای مختلف اندازه گیری کنید و نتایج را ثبت کنید. آن را با جدول اعداد مقایسه کنید تا مطمئن شوید که خراب شده است.

نحوه تعویض سنسور دمای آب

گاهی اوقات سنسور دمای آب در ماشین شما نیاز به تعویض دارد. قبل از انجام هر کاری، مطمئن شوید که ترموستات به خوبی کار می کند. به لوله های ورودی آن نگاهی بیندازید. ابتدا رله فن را تست کنید. اگر رله فن کار می کند، سنسور دما را بررسی کنید.

اگر ماشین روشن است، آن را خاموش کنید. سپس دمای آب را کاهش دهید و موتور و رادیاتور خود را تهویه کنید. شلنگ رادیاتور را بردارید و جعبه ترموستات را بررسی کنید. می بینید که یک سیم به سنسور دما می رود. اتصال سنسور در آن قسمت قرار دارد.

برای باز کردن سنسور دمای آب به چند آچار مخصوص نیاز دارید. به ابزارهایی مانند آچار فرانسوی و آچار 19 میلی متری نیاز دارید. سوراخ سنسور دما 19 میلی متر است. احتمال دارد در خودروهای دیگر متفاوت باشد. برای باز کردن سنسور از آچار مخصوص استفاده کنید. سپس مقدار آب رادیاتور را خالی کرده و دوباره آن را ببندید.

شلنگ رادیاتور را نصب کنید. ابتدا آن را شل کنید تا به راحتی بیرون بیاید. پوشش بالایی ترموستات را بردارید. برای باز کردن سر سنسور دما می توانید از آچار استفاده کنید. در مرحله بعد، سنسور جدید را در جای خود قرار دهید و آن را با آچار محکم کنید. از انتها تمام قسمت هایی را که باز کرده اید ببندید.