معرفی و بررسی توپی چرخ

توپی چرخ ها بخش مهمی از چرخ های خودرو هستند. این رابط بین چرخ و سیستم تعلیق است. در نتیجه نقش مهمی در ماشین چرخ دارد. این قطعه از فلز بادوام ساخته شده و به محور چرخ متصل می شود. آنها بخش مهمی از یاتاقان چرخ هستند و به چرخاندن چرخ های خودرو کمک می کنند.

بدون توپی چرخ، وسیله نقلیه نمی تواند به درستی کار کند. به همین دلیل ضروری است که اطمینان حاصل شود که آنها همانطور که باید عمل می کنند. وقتی به مهم ترین اجزای یک وسیله نقلیه فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟

تصور یک ماشین بدون چرخ سخت است. حتی اگر موتور و گیربکس اجزای حیاتی برای پیشرانه هر وسیله نقلیه ای هستند، بدون چرخ، وسیله نقلیه نمی تواند از مکانی به مکان دیگر بچرخد، اما برای داشتن چرخ‌ های غلتشی کاربردی، ابتدا باید یک مجموعه توپی چرخ قابل دوام وجود داشته باشد.

توپی چرخ چیست؟

توپی چرخ قطعه فلزی یا ماشینکاری شده ای است که بین سیستم تعلیق خودرو و چرخ ها قرار می گیرد. توپی محور را به چرخ متصل می کند و چرخ می تواند به آرامی با کمک پره ها بچرخد.

در یک طرف توپی یک قوس چرخ قرار دارد که روتور ترمز یا درام ترمز و چرخ را می توان در آن نصب کرد. از طرف دیگر، درایو روی یاتاقان چرخ یا روی آن قرار دارد. یک فلنج نصب روی کابل فرمان نصب شده است. برخی از چرخ ها به شفت محرک اجازه چرخش می دهند. برخی از وسایل نقلیه ممکن است غلتک ترمز یا درام در چاه چرخ نصب شده باشند.

علائم خرابی هاب چرخ چیست؟

وقتی توپی چرخ شما شروع به خاموش شدن می کند، به احتمال زیاد آن را خواهید شنید یا احساس خواهید کرد. با این حال، تنها زمانی قابل توجه خواهد بود که خودرو در حال حرکت باشد. خرابی توپی چرخ علائم زیر را دارد:

  • صداهایی مانند تق تق کردن از چرخ ها هنگام رانندگی با سرعت متوسط.
  • صدای جیغ یا مالش فلز روی فلز هنگام رانندگی با سرعت کم
  • لرزش در فرمان هنگام رانندگی احساس می شود
  • اگر سیگنال قطع شود یا سنسور از کار بیفتد، چراغ ABS روشن می شود

اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید، باید وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک معتبر ببرید. از آنجایی که این علائم می تواند ناشی از سایر مشکلات سیستم تعلیق باشد، ایده خوبی است که قبل از تعمیر آن را از یک مکانیک بخواهید تا آن را به پایه های شما محدود کند.

چه چیزی باعث از کار افتادن توپی چرخ می شود؟

مجموعه توپی چرخ یک جزء مهر و موم شده است که حاوی یک مهر و موم است که از عملکرد داخلی در برابر آلاینده ها محافظت می کند. با گذشت زمان، توپی چرخ شما در معرض آب، خاک و سایر کثیفی‌های جاده قرار می‌گیرد و باعث خراب شدن آب‌بند می‌شود.

هنگامی که این مهر و موم خراب می شود، این آلودگی ها می توانند وارد مجموعه توپی شوند و باعث فرسودگی بلبرینگ و گریس شوند. اگر لاستیک ‌های شما نامتعادل هستند، این امر همچنین می‌تواند باعث از کار افتادن توپی چرخ‌ های شما شود، زیرا لاستیک‌ های نامتعادل باعث ایجاد لرزش ‌های اضافی می‌ شوند و باعث ساییدگی و پارگی بیشتر در مجموعه توپی شما می‌شوند.

هزینه تعویض توپی چرخ

اگرچه تعمیرات خودرو هرگز سرگرم کننده نیست، اما بخشی از مالک خودرو بودن است. با این اوصاف، ممکن است تعجب کنید که قیمت یک مجموعه توپی چرخ جدید چقدر است. پاسخ دادن به این سوال آسان نیست، عمدتاً به این دلیل که به برند و مدل وسیله نقلیه شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر با یک کامیون رانندگی می‌کنید، احتمالاً باید هزینه بیشتری را بپردازید. اگر وسیله نقلیه ای با ترمز ضد قفل دارید، گران تر نیز خواهد بود، زیرا اقدامات بیشتری برای تعویض صحیح مجموعه باید انجام شود.

زمان کار یکی دیگر از عواملی است که باید در هنگام تعویض مونتاژ مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، یک کامیون Chevy Silverado ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا کار را انجام دهد. برعکس، یک وسیله نقلیه مسافربری کوچک ممکن است تنها یک ساعت طول بکشد تا کار روی آن کامل شود.

با این حال، یک راه برای صرفه جویی در هزینه هاب چرخ های جدید، خرید آنها از یک خرده فروش معتبر است. خرید از طریق خرده ‌فروشی در مقابل یک مکانیک اغلب می‌تواند صرفه ‌جویی قابل توجهی را در مورد هزینه کلی به همراه داشته باشد.

عملکرد توپی چرخ

عملکرد توپی چرخ

توپی چرخ چه کاری انجام می دهد؟

توپی چرخ ها ضروری است زیرا هر چرخ را به وسیله نقلیه متصل می کند. در حالی که شما نمی توانید آنها را بدون برداشتن چرخ ببینید، خودرو بدون این هاب ها نمی تواند کار کند. توپی چرخ ها راننده وسیله نقلیه را قادر می سازد تا چرخ ها را حرکت دهد و هدایت کند.

اگر آنها به درستی کار نمی کنند، این زمانی است که یک راننده ممکن است با تنظیم فرمان خود مشکل داشته باشد. اگر توپی چرخ ها درست نباشند، چرخ ها می توانند لرزان شوند و اصطکاک بیش از حد روی خود چرخ ایجاد شود.

توپی چرخ به چه چیزی متصل است؟

مجموعه چرخ ها چرخ ها را به وسیله نقلیه متصل می کند. در نتیجه به دو چرخ و خود خودرو متصل می شود. توپی چرخ به محور چرخ خودرو، در کنار دیسک ترمز روی شاسی وصل شده است. لاستیک توسط گل میخ به مجموعه چرخ وصل می شود.

با توجه به محل قرارگیری مجموعه توپی چرخ در پشت فرمان، تنها زمانی می توانید آن را ببینید که چرخ خودرو برداشته شده باشد.

مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ چیست؟

بلبرینگ چرخ و مجموعه توپی اساساً جزء یکسان هستند. وقتی صحبت از مکانیک چرخ‌های خودرو می‌شود، نام‌های مختلفی برای اجزای مشابه وجود دارد. با این حال، تفاوت جزئی بین هر دو وجود دارد و این به مونتاژ آنها باز می گردد.

وقتی به بلبرینگ چرخ نگاه می کنید، مکانیک می تواند آن را جدا کند. این عالی است زیرا به این معنی است که هر قسمت را می توان روغن کاری کرد تا اطمینان حاصل شود که یکپارچه کار می کند. در مقابل، بلبرینگ هاب را نمی توان از هم جدا کرد. اگر مشکلی با آنها وجود دارد، به جای تعمیر، باید تعویض شوند. اینها توسط سازنده ارسال می شوند.

در حالی که آنها اساسا کار مشابهی را انجام می دهند، تفاوت زمانی است که مشکلی با جزء وجود دارد. بلبرینگ چرخ و مجموعه توپی جزء ضروری یک وسیله نقلیه هستند، با توجه به اینکه آنها وظیفه اتصال و محکم کردن چرخ را به وسیله نقلیه دارند.

توپی چرخ در کجای خودرو قرار دارد؟

توپی چرخ که مسئول اتصال چرخ به ماشین است، یک واحد از پیش مونتاژ شده است که یاتاقان ها، مهر و موم ها و سنسورهای دقیق دارد. در هر چرخ، مجموعه توپی چرخ را بین محور محرک و درام ها یا دیسک های ترمز خواهید دید. در سمت دیسک ترمز، چرخ به پیچ های مجموعه توپی چرخ وصل شده است.

در حالی که در کنار محور محرک است، مجموعه توپی به عنوان یک مجموعه پیچ و مهره یا فشار وارد روی بند فرمان نصب می شود. مجموعه توپی چرخ بخش مهمی از سیستم فرمان شما است که به فرمان و جابجایی ایمن وسیله نقلیه شما کمک می کند.

برای دیدن مجموعه توپی چرخ، باید چرخ را بردارید و سپس کالیپر ترمز و روتور ترمز را بردارید. در اکثر خودروهای مدل آخر تولید شده از سال 1998، یک مجموعه توپی چرخ در هر چرخ وجود دارد. هنگامی که مونتاژ خراب می شود، آن را برداشته و با یک مجموعه جدید جایگزین می شود.

در خودروهای ساخته شده قبل از سال 1997، خودروهای چرخ‌ های جلو از مجموعه توپی چرخ در هر چرخ به کار می روند و خودروهای محرک چرخ عقب از دو یاتاقان و مهر و موم مجزا در هر دو چرخ جلو استفاده می‌کنند. بر خلاف مجموعه توپی چرخ، بلبرینگ ها را می توان سرویس کرد.

توپی چرخ چه کاری را انجام می دهد؟

اول از همه، مجموعه توپی چرخ، چرخ شما را به وسیله نقلیه شما متصل نگه می‌دارد و به چرخ‌ ها اجازه می‌دهد آزادانه بچرخند و شما را قادر می‌سازد تا با خیال راحت هدایت کنید. مجموعه توپی چرخ نیز برای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کنترل کشش (TCS) حیاتی است.

علاوه بر بلبرینگ ها، مجموعه هاب دارای سنسور سرعت چرخ است که سیستم ترمز ABS خودرو شما را کنترل می کند. سنسور به طور مداوم به سیستم کنترل ABS سرعت چرخش هر چرخ را نشان می دهد. در شرایط ترمز سخت، سیستم از اطلاعات برای تعیین اینکه آیا ترمز ضد قفل نیاز است یا خیر استفاده می کند.

سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه شما همچنین از سنسورهای چرخ ABS برای کار استفاده می کند. سیستم ترمز ضد قفل که به عنوان توسعه سیستم ترمز ضد قفل در نظر گرفته می شود، سیستم TCS و سیستم ABS با هم کار می کنند تا به شما کمک کنند کنترل ماشین خود را حفظ کنید. اگر این سنسور از کار بیفتد، می تواند سیستم ترمز ضد قفل و سیستم کنترل کشش شما را به خطر بیندازد.