بررسی گیج دمای دیجیتال

گیج دما را دماسنج نیز می نامند. همه ما به روش های مختلفی از آن استفاده کرده ایم و نام آن ممکن است کمی ما را گیج کند. البته بسیاری از افراد با اصطلاح دماسنج یا گیج دمای دیجیتال آشنایی ندارند. دماسنج یکی از ابزارهایی است که برای اندازه گیری تب خود یا فرزندمان استفاده کرده ایم و در پیچیده ترین شکل آن می تواند برای فرآیندهای پیچیده سیستمیک استفاده شود.

گیج دما دیجیتال دستگاهی است که فشار ورودی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و سیگنال الکتریکی را به صورت یک مقدار عددی نشان می دهد.

گیج دما چیست؟

ابزار، تجهیزات و دستگاه های مختلفی در صنایع و کارخانجات استفاده می شود که در صورت کمبود آنها، عملکرد کارخانه و واحد صنعتی با مشکل مواجه می شود. یکی از این تجهیزات مهم که زیرمجموعه ای از ابزار دقیق به حساب می آید گیج دما نام دارد و تمامی کسانی که در زمینه صنعتی فعال هستند یا در این زمینه تحصیلات تکمیلی دارند باید با نام دماسنج آشنا باشند و یا اطلاعات در مورد آنها آن را دارند.

زیرا دماسنج یکی از پرکاربردترین و مهم ترین انواع تجهیزاتی است که در کارخانجات مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت عدم وجود این دستگاه در برخی از کارخانه ها ممکن است مشکلات زیادی و یا عملکرد کارخانه به وجود بیاید.

دماسنج ابزاری است که دما را در کارخانه های مختلف بررسی می کند. می تواند دمای فعلی را اندازه گیری کند و به مقامات اطلاع دهد که دما با چه سرعتی تغییر می کند.

گیج دما کوچک است و به راحتی قابل جابجایی است زیرا وزن بسیار کمی دارد. بسیاری از مردم فکر می کنند بزرگ و سنگین است زیرا در کارخانه ها استفاده می شود.

کاربرد گیج دما دیجیتال

گیج های دیجیتال عقربه ندارند و دما را روی صفحه نمایش می دهند. این گیج ها معمولا برای اندازه گیری کالیبراسیون و سیستم های معمولی استفاده می شوند. گیج های دیجیتال در صنایع نفت و گاز، کالیبراسیون و تجهیزات نگهداری و تعمیر استفاده می شوند.

گیج دما در چه شرایطی باید استفاده شود؟

یک دماسنج خوب باید بدنه ای محکم و محکم داشته باشد که در هنگام گرما آسیبی نبیند. همچنین باید خیلی خوب باشد و مکانیزم دقیقی برای اندازه گیری دقیق و بدون مشکل دما داشته باشد. در کارخانه ها، اندازه گیری صحیح دما مهم است.

نکاتی در رابطه با خرید گیج دما

نکاتی در رابطه با خرید گیج دما

نکاتی در رابطه با خرید گیج دما

برای خرید دماسنج باید مراحلی را دنبال کنید تا به خوبی کار کند و عمر طولانی داشته باشد. هنگام خرید دماسنج، این نکات مهم را به خاطر بسپارید.

توجه به واحد اندازه گیری گیج دما

گیج های دما می توانند دما را بر حسب واحدهای سانتیگراد و فارنهایت نشان دهند. این باید در هنگام خرید گیج یا واحد اندازه گیری دما در نظر گرفته شود. در برخی صنایع اندازه گیری دما بر حسب سانتیگراد و در برخی دیگر با فارنهایت اندازه گیری می شود. بنابراین، گیج باید با توجه به صنایع و عملیاتی که می خواهید در آن کار کنید ساخته شود.

اندازه سنج دما

دماسنج دارای اندازه ها و ابعاد مختلفی است که هرکسی می تواند با توجه به اندازه و نیاز خود آن را بسازد. این ابزارها در قطرهای مختلف از 40 تا 250 میلی متر هستند که می توانید با توجه به اندازه و نیاز خود آن را تهیه کنید.

درجه دقت سنج دما

دماسنج ها ممکن است برای اندازه گیری خطا داشته باشند و کلاس خطای آنها به دو گروه 1 و 2 تقسیم می شود که حداکثر حد خطای قابل قبول دستگاه در آن تعیین شده است.

جنس گیج دما

دماسنج می تواند از چیزهای مختلفی مانند چدن، آلومینیوم، برنج و مس ساخته شود. پلی پروپیلن، پلی فنولیک و غیره این دستگاه باید با توجه به موادی که از آن ساخته شده ساخته شود زیرا هر ماده ای می تواند دماهای متفاوتی را تحمل کند.

نحوه قرار دادن و اتصال گیج دما

با استفاده از سه راه مختلف اتصال استاندارد، اتصال مادگی و اتصال گیج دمای فلنج، می توانید یک گیج دما را به هر نوع تجهیزات صنعتی متصل کنید. می توانید آنها را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی وصل کنید. با این حال، قبل از اتصال آن به دستگاهی که می خواهید دمای آن را اندازه گیری کنید، باید مطمئن شوید که گیج فشار آماده است.

مزایای گیج دما دیجیتال

گیج های دیجیتال عمر طولانی دارند که این یکی دیگر از نکات مثبت در مورد آنهاست. این موارد در صورتی که در مکانی نصب شوند که درگیری وجود نداشته باشد می توانند برای مدت طولانی بدون مشکل کار کنند. این گیج ها معمولاً دارای یک باتری برای روشن نگه داشتن صفحه نمایش هستند.

گیج های دیجیتال می توانند دما را حتی زمانی که هوا سرد است اندازه گیری کنند. این در مقایسه با گیج های سنتی بسیار مهم است. این مترها از چیزهایی به نام RTD و ترموکوپل برای اندازه گیری اشیا استفاده می کنند.