تامین مواد اولیه صنعتی در خودروسازی
در صنعت خودروسازی، مواد پلیمری در چند سال اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. از این مواد به جای قطعات سنتی در قسمت های مختلف خودرو استفاده می شود. این به وزن کمتر خودرو، ظاهر بهتر و ساخت ارزانتر کمک میکند.
شرکت های خودروسازی از تجربیات خود بهره می برند و مواد اولیه صنعتی در خودروسازی و مواد مصرفی مناسب را برای ساخت خودرو انتخاب می کنند. خودروسازان هنگام طراحی و ساخت خودروهای خود باید نکات زیادی را در نظر بگیرند. از جمله این موارد می توان به وزن نهایی خودرو، استحکام و دوام بدنه، کیفیت ساخت و سهولت در تعمیر و نگهداری اشاره کرد.
در ادامه با مواد اولیه صنعتی در خودروسازی اشنا خواهید شد.
آشنایی مواد اولیه صنعتی در خودروسازی
این مواد به صنعت خودرو کمک کرده اند تا ایده های آیرودینامیک و طراحی را سریعتر اجرا کنند. مواد پلیمری عملکرد، کارایی و زیبایی را بهبود بخشیده اند. استفاده از آنها در خودروها نیز باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانه ای می شود.
امروزه صنعت خودروسازی دیگر نمیتواند استفاده از این مواد پلیمری را نادیده بگیرد و روز به روز تحقیقات در بخشهای مختلف کاربرد این مواد در صنعت خودرو افزایش مییابد و مهندسان و محققان این حوزه با توجه به کاربرد مورد نظر خود ، مواد را مشخص و تولید می کنند.
در ادامه به بررسی انواع مواد اولید صنعتی در خودروسازی اشاره خواهیم کرد.
فولاد
تولید فولاد پیشرفت زیادی داشته است. مناطق مختلف خودرو به انواع مختلفی از فولاد نیاز دارند. از فولاد برای ساخت پانل درها، بدنه اتومبیل و تیرهای نگهدارنده استفاده می شود. از آن برای ساخت لوله اگزوز و صدا خفه کن خودرو استفاده می شود.
اما بیشتر در قاب ماشین استفاده می شود چون محکم است. این بدان معنی است که می تواند شوک بیشتری وارد کند. فولاد از مهم ترین ماده اولیه در صنعت خودرو سازی به حساب می آید که ویژگی های برجسته ای دارد.
پلاستیک
پلاستیک مورد استفاده در خودروها از مواد نفتی مانند گاز و نفت ساخته شده است. پلاستیک ها در خودروسازی با فولاد رقابت می کنند. آنها می توانند به اطراف حرکت کنند، اما به اندازه کافی قوی هستند که بتوانند یک سازه بسازند.
پلاستیک ها مواد اصلی در تولید داشبورد، دستگیره درها، لوله ها و دریچه های هوا هستند. پلاستیک ها مواد خوبی برای بسیاری از قطعات هستند زیرا بادوام، همه کاره و سبک هستند.
آلومینیوم
یکی از مواد اولیه صنعتی در خودروسازی، الومینیوم است. این ماده فلزی سبک و بادوام است که برای قسمت های خاصی از خودروها گزینه مناسبی به شمار می رود. همچنین انعطاف پذیر است، بنابراین یک ماده رایج در تولید خودرو است.
در سال 1970، تنها 2 درصد از کل قطعات خودرو از آن ساخته می شد. امروزه تا 15 درصد تمام قطعات خودرو را شامل می شود. چرخ ها قطعات مهمی هستند که به جای فولاد از آلومینیوم ساخته می شوند. از فولاد در بلوک های موتور نیز استفاده می شود. اگرچه به اندازه آهن بادوام و محکم نیست، اما سبک تر است و عملکرد بهتری دارد.
لاستیک
لاستیک پایه های موتور، تیغه های برف پاک کن و مهر و موم شلنگ را می سازد. لاستیک ارزان، قوی و قابل کشش است. می تواند روی بسیاری از قسمت های مختلف کار کند و همچنین در صورت داغ شدن ماشین گرما را به خوبی تحمل می کند. مقدار زیادی از لاستیک ساخته شده به قطعات خودرو می رود.
شیشه
در خودروی شما، شیشه برای صفحه های ناوبری، لنزهای دوربین پشتیبان و آینهها استفاده میشود. این به راننده کمک می کند تا ایده بهتری از کاری که انجام می دهد و به کجا می رود داشته باشد. شیشه جلو از شیشه چند لایه ساخته شده است.
شیشه های لمینت بالاترین سطح ایمنی را به خصوص در صورت سقوط در اختیار کاربران قرار می دهد. لمینت یک لایه نازک از وینیل بین دو لیوان است. این بدان معناست که هنگام شکستن شیشه هیچ کرکره ای وجود ندارد.
فایبرگلاس
مردم فکر می کنند که شیشه و فایبرگلاس یکی هستند، اما این درست نیست! فایبرگلاس از قطعات کوچک شیشه تشکیل شده است. بیشتر به جای شیشه هوا دارد. هنگامی که شیشه به ورقه های کوچک رزین بافته می شود، می توان چیزهای سبک تری ساخت.
فایبرگلاس برای صنعت خودرو خوب است. خوردگی را متوقف می کند؛ بنابراین می توان از آن به جای فولاد در مکان هایی که فولاد به راحتی خورده می شود استفاده کرد. فایبرگلاس از آتش سوزی در امان است. در صورت وقوع تصادف، کاربران می توانند بدون آسیب رساندن به خود از خودرو خارج شوند.
شما می توانید از این ماده در جلوی سپرها، درها، سقف ها، قطعات داخلی و چرخ های خودروی خود استفاده کنید.
سرب
از دیگر مواد اولیه صنعتی در خودروسازی می توان به سرب اشاره کرد. این ماده فلز خوب و سنگینی است که به تعادل خودرو کمک شایانی می کند. به همین دلیل است که اکثر چرخ ها از سرب، آلومینیوم و فایبرگلاس ساخته می شوند. باتری نیز از سرب ساخته شده است که حتی در زمان گرم شدن خودرو نیز باتری را ایمن نگه می دارد.
مس
مس معمولاً در سیم کشی خودرو و سایر قطعات الکترونیکی استفاده می شود. سیمهای مسی در سرتاسر خودرو از جمله رادیو، سیستمهای ایمنی و نقاط شارژ جریان دارند. این ماده در افراد مبتدی نیز یافت می شود.
کربن
کربن جدیدترین و کاربردی ترین ماده مورد استفاده در خودروهای مدرن است. روش های مختلفی برای استفاده از این ماده برای ساخت قطعات مختلف خودرو وجود دارد، اما شناخته شده ترین روش، فیبر کربن است. فیبر کربن مانند فایبرگلاس با ترکیب لایه های نازک فیبر کربن و چسب مانند پلاستیک ساخته می شود.
فیبر کربن در صنعت خودروسازی به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، از ساخت شاسی و قطعات خودروهایی مانند آلفارومئو 4C گرفته تا ساخت ابزار و قطعات گران قیمت برای خودروهای فرمول 1. از کربن در ساخت چیزهای دیگر نیز استفاده می شود.
ترکیب آن با سرامیک ماده بسیار محکمی ایجاد می کند که برای ساخت دیسک های ترمز استفاده می شود. کربن بسیار قوی تر و سبک تر از فلز است، اما قیمت بالاتری دارد و بیشتر در قطعات خودروهای لوکس و خودروهای سوپر اسپرت مانند بوگاتی، هنسی و مدل های گران قیمت خودروهای ساخت شرکت هایی مانند بنز و بیامو استفاده می شود.
تیتانیوم
این ماده به خودروها کمک می کند زیباتر به نظر برسند. تیتانیوم ماده ای است که برای ساخت قطعات و قطعات خودرو استفاده می شود. این ماده بیشتر در خودروهای لوکس و خودروهای مدل بالا استفاده می شود. رایج ترین استفاده از آن ساخت سیستم اگزوز است.
تیتانیوم یک فلز کمیاب است که قیمت بالایی دارد. اکثر شرکت ها از آن در فرآیند تولید استفاده نمی کنند زیرا باید راه های جدیدی برای استخراج آن ارائه کنند. پورشه از این فلز برای ساخت قطعاتی با استحکام بالا و کاهش وزن استفاده می کند.
اکثر خودروسازان از مواد ذکر شده در بالا برای ساخت قطعات و قطعات خودروهای خود استفاده می کنند. اما از آنجایی که برای مصرف سوخت کمتر و انتشار آلودگی کمتر باید قوانینی را رعایت کنند، این شرکت ها در تلاش هستند تا مواد جدیدی بسازند.
منیزیم
موتور در بدنه، ساختار و برخی از قسمت های خود منیزیم دارد. از سال 1930 در این قطعات استفاده شده است. سبک تر از فولاد و 33 درصد سبک تر از آلومینیوم است، اما این فقط در مناطق کوچک استفاده می شود؛ بنابراین تعادل وسایل نقلیه از بین نمی رود.
منیزیم یکی از محبوب ترین و مورد استفاده ترین مواد اولیه برای ساخت خودروهای فرمول 1 در دهه 1970 بود. این ماده به دلیل سبکی و مقاومت بالا در مقایسه با فولاد و سهولت کار و ساخت ساده تر در مقایسه با آلومینیوم می تواند دوباره مورد استفاده شرکت های خودروسازی قرار گیرد. این ماده کمی قابل اشتعال است، بنابراین در ساخت خودرو، کارخانه ها چندان از آن استفاده نمی کنند.
تعیین قیمت مواد اولیه داخلی
فناوری ساخت قطعات فولادی در کشور موجود است، اما قطعه سازان برای یافتن فولاد کافی با مشکل مواجه هستند. همچنین قیمت مواد اولیه داخلی همیشه افزایش پیدا می کند و گاهی اوقات قیمت آن از مواد مشابه خارجی نیز بیشتر است.
در چنین مواردی قیمت های دستوری فقط برای خودروسازان صادر می شود، اما تولیدکنندگان مواد اولیه در کشور قیمت مواد خود را با قیمت دلار مقایسه می کنند. خودروساز قطعه را با قیمت بالا و ارز آزاد تهیه می کند، اما هرگز اجازه افزایش قیمت محصول خود را ندارد؛ بنابراین نقش دولت در تعیین قیمت عادلانه و ایجاد تعهد و تضمین برای تامین مواد مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان می تواند بسیار مهم باشد.
خرید مواد اولیه خودروسازی
صنعت خودرو از مواد زیادی برای تولید خودرو استفاده می کند. با گذشت زمان، برخی از مواد جایگزین شده اند یا کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. کارخانه ها با خرید مواد اولیه خودروسازی با قیمت مناسب می توانند به سود خوبی برسند.
در برخی موارد خودروسازان از ترکیب چند ماده اولیه مختلف برای زیباتر و کارآمدتر ساختن خودرو استفاده می کنند. خرید این مواد از مهم ترین مراحلی است که باید قبل از ان برنامه ریزی کرد.
آخرین دیدگاهها