انژکتور چیست؟

انژکتورهای سوخت خودرو جزء لاینفک سیستم تحویل سوخت موتور خودرو هستند. انژکتور سوخت وظیفه تحویل سوخت مناسب را در زمان مناسب دارد. موتورهای بنزینی و دیزلی در هر اندازه، از موتور سیکلت گرفته تا کامیون های بزرگ، از انژکتورهای سوخت استفاده می کنند.

انژکتورهای سوختی که به درستی نگهداری و کار می کنند برای عملکرد بهینه و مصرف سوخت ضروری هستند. در تلاش برای همگام شدن با قوانین آلایندگی و بهره وری سوخت، سیستم سوخت مورد استفاده در خودروهای مدرن در طول سال ها تغییرات زیادی کرده است.

خدمات انژکتور سوخت برای حفظ عملکرد وسیله نقلیه شما ضروری است. انژکتورهای سوخت در منیفولد ورودی قرار دارند و سوخت را از طریق یک نازل کوچک پاشش می کنند.

انژکتور سوخت چیست؟

انژکتورهای سوخت بخش مهمی از خودروهای مدرن هستند که وظیفه آنها تزریق سوخت به داخل محفظه احتراق است. انژکتورهای سوخت “قلب” موتور در نظر گرفته می شوند. انژکتور سوخت، متصل به یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU)، فرآیند تزریق سوخت را تنظیم می کند.

ECU باز و بسته شدن شیر برقی را کنترل می کند تا سوخت را در ریل سوخت پرفشار به داخل محفظه احتراق تزریق کند تا از احتراق کارآمد اطمینان حاصل شود. انژکتور سوخت سوخت اتمیزه شده را مستقیماً به محفظه احتراق موتور تزریق می کند. این فرآیند انتقال سوخت به موتور به عنوان تزریق سوخت شناخته می شود.

فرآیند تزریق سوخت به ارائه حداکثر قدرت و در عین حال به حداقل رساندن مصرف سوخت و کاهش آلودگی کمک می کند. انژکتورهای سوخت با تولید یک اسپری قطرات سوخت ریزتر که کارآمدتر می سوزد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.

انژکتورهای سوخت الکترونیکی قابل اعتمادتر و کارآمدتر از انژکتورهایی هستند که در گذشته استفاده می شد و آنها را به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند.

عملکرد انژکتور سوخت

انژکتور سوخت شامل یک شیر برقی، یک نازل و یک بدنه انژکتور است. نازل انژکتور سوخت یک دستگاه ماشینکاری دقیق با دو دهانه ورودی و خروجی است. همانطور که ورودی سوخت را از مخزن سوخت می کشد، خروجی سوخت را به داخل محفظه احتراق می پاشد.

انژکتور

انژکتور

فرآیند تزریق سوخت کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سوخت به بهترین نحو تحویل می شود. انژکتورهای سوخت معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و دارای پیستون یا شیری هستند که برای کنترل جریان سوخت باز و بسته می شود.

بدنه انژکتور وظیفه تبدیل سیگنال الکتریکی از شیر برقی به فشار برای عبور سوخت از طریق نازل را بر عهده دارد. هنگامی که انژکتور فعال می شود، شیر برقی باز می شود و به سوخت اجازه می دهد از طریق نازل و به محفظه احتراق موتور جریان یابد.

انژکتورهای سوخت، متصل به ریل سوخت، سوخت را از مخزن سوخت به انژکتورها منتقل می کنند. این وسیله داده ها را از حسگرها می خواند تا تعیین کند چه مقدار سوخت برای تزریق به موتور لازم است.

نحوه شناسایی انژکتور سوخت در خودرو

شناسایی محل انژکتور سوخت در خودرو نسبتاً ساده است. انژکتور سوخت که به آن ریل انژکتور نیز گفته می شود، معمولاً در نزدیکی منیفولد ورودی قرار دارد و وظیفه توزیع سوخت از مخزن سوخت به موتور را بر عهده دارد.

برای شناسایی انژکتور سوخت، با قرار دادن منیفولد ورودی شروع کنید. منیفولد ورودی در بالای موتور قرار دارد و معمولا یک لوله آلومینیومی یا پلاستیکی با چندین پورت است. هنگامی که منیفولد ورودی را پیدا کردید، به دنبال ریل انژکتور سوخت باشید.

نحوه تشخیص و تعویض انژکتور سوخت معیوب

یکی از اولین نشانه های خرابی انژکتور سوخت کاهش مصرف سوخت است. اگر متوجه شدید که خودروی شما بیش از حد معمول سوخت مصرف می کند، احتمالاً یک یا چند انژکتور سوخت درست کار نمی کنند. دانستن چگونگی تشخیص نقص عملکرد انژکتور سوخت ضروری است، زیرا می تواند باعث شود خودروی شما کارآیی نداشته باشد یا حتی خراب شود.

یک انژکتور سوخت که کار نمی کند صدای تق تق بلندی از موتور تولید می کند. موتور به دلیل انژکتور معیوب خاموش می شود یا روشن نمی شود. انژکتور نمی تواند سوخت را با فشار صحیح به داخل موتور بپاشد و در نتیجه سوخت نادرست ایجاد می شود.

همچنین اگر انژکتور خراب باشد، احتمال دارد متوجه بوی شدید سوخت از اگزوز شوید. در نهایت، باید عملکرد موتور را در حین رانندگی نیز در نظر بگیرید. اگر موتور دچار مشکل شده و کار نمی کند، ممکن است سیگنال انژکتور سوخت خراب باشد. همچنین می‌توانید وسیله نقلیه خود را نزد مکانیکی ببرید که می‌تواند از ابزار تشخیصی برای اسکن انژکتورهای سوخت و تشخیص هرگونه بی‌نظمی استفاده کند.

پیگیری عملکرد انژکتور سوخت خودرو ضروری است، زیرا جزء مهمی از عملکرد کلی خودرو است. انژکتورهای سوخت در یک خودرو معمولاً بین 50000 تا 100000 مایل دوام خواهند داشت.

مزایای انژکتورهای سوخت

از اواسط دهه 1980، انژکتورهای سوخت به وسیله اصلی تحویل سوخت در خودروها تبدیل شده اند. چندین مزیت سوخت وجود دارد که در زیر به تفصیل توضیح داده شده است.

اقتصاد سوخت

در مقایسه با کاربراتور، انژکتور سوخت با ارائه مقدار دقیق سوخت برای مخلوط هوا و سوخت از هدر رفتن سوخت جلوگیری می کند. این امر باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش ردپای کربن خودروها می شود.

راندمان موتور

با ارائه مقدار مناسب سوخت در محفظه احتراق، نسبت هوا به سوخت حفظ می شود و در نتیجه احتراق بهتری حاصل می شود. این به نوبه خود باعث افزایش راندمان موتور می شود.

اندازه گیری سوخت

یک انژکتور سوخت دقیقاً سوخت را اندازه گیری می کند و نسبت هوا به سوخت را از طریق واحد کنترل موتور خودرو (ECU) حفظ می کند. بنابراین، انژکتورهای سوخت به راندمان سوخت کمک می کنند.

جلوگیری از انفجار و ضربه

انفجار و کوبش نمونه هایی از خرابی موتور هستند که در اثر احتراق ناقص رخ می دهد. معمولاً در کاربراتورها مشاهده می شد، جایی که اختلاط نامناسب هوا و سوخت اغلب به ذرات نسوخته در محفظه احتراق منجر می شد. این اتفاق مشکل ساز اکنون با تجهیز خودروها به سیستم تزریق سوخت برطرف شده است.

انواع انژکتورهای سوخت

ترتیبات مختلف تزریق سوخت مانند تزریق سوخت چند نقطه ای، تزریق سوخت بدنه دریچه گاز، تزریق سوخت متوالی و تزریق مستقیم از زمان پیشرفت انژکتورهای سوخت معرفی شده اند. انژکتورهای سوخت را می توان بر اساس اندازه گیری سوخت و سوخت طبقه بندی کرد.

انواع انژکتورهای سوخت – بر اساس سوخت

انژکتورهای سوخت بیشتر بر اساس سوخت به دو نوع طبقه بندی می شوند.

انژکتورهای سوخت دیزل

این انژکتورهای سوخت، گازوئیل را اسپری می کنند یا آن را به محفظه احتراق تزریق می کنند تا با فشرده سازی احتراق شود. انژکتورهای سوخت دیزل به فشار تزریق بالاتری نیاز دارند زیرا گازوئیل متراکم تر از بنزین است.

طراحی انژکتورهای سوخت دیزل اجازه می دهد تا بسته های دیزلی از طریق نازل ها به داخل محفظه پاشیده شوند.

انژکتورهای سوخت بنزین

این نوع انژکتورها، بنزین را پاشیده یا آن را به محفظه احتراق موتور خودرو تزریق می کنند تا با شروع جرقه احتراق بیشتر شود.

انواع انژکتورهای سوخت – بر اساس اندازه گیری سوخت

اندازه گیری سوخت برای کنترل سرعت، فشار و مقدار سوخت نامیده می شود. بر اساس اندازه گیری سوخت، انژکتورهای سوخت را می توان به دو نوع طبقه بندی کرد.

انژکتورهای سوخت با کنترل مکانیکی

همانطور که از نام آن پیداست، در انژکتورهای سوخت با کنترل مکانیکی، اندازه گیری سوخت به صورت مکانیکی از طریق فنر و پیستون کنترل می شود. چنین انژکتورهایی ورودی را از بادامک و آرایش پمپ بنزین یا توسط توزیع کننده سوخت دریافت می کنند.

انژکتورهای سوخت کنترل شده الکترونیکی

آن دسته از انژکتورهای سوختی که در آنها اندازه گیری سوخت به صورت الکترونیکی از طریق یک شیر برقی الکترونیکی کنترل می شود، انژکتورهای سوخت کنترل شده الکترونیکی نامیده می شوند. این نوع انژکتور سوخت نیاز به ورودی از سنسورهای مختلف موتور دارد.

علائم و نشانه های انژکتور معیوب

گاهی اوقات انژکتورهای سوخت ممکن است نقص هایی ایجاد کنند که بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد یا باعث خرابی می شود. این اغلب به دلیل مسدود شدن آنها با زباله است، اگرچه برخی از مشکلات مکانیکی و الکتریکی نیز می تواند بر انژکتورهای سوخت تأثیر بگذارد.

در اینجا، نگاهی به برخی از علائم و نشانه های رایج مرتبط با انژکتور معیوب سوخت می اندازیم.

چراغ هشدار موتور را بررسی کنید

رایج ترین علامت خرابی انژکتور سوخت، چراغ هشدار موتور چک است که روی داشبورد ظاهر می شود. به محض اینکه یک انژکتور کاری را که باید انجام نمی دهد، این چراغ روشن می شود.

موتور ناقص یا ارتعاش

آیا ماشین شما اغلب اشتباه می کند؟ یا شاید بعد از فشار دادن پدال گاز تاخیری وجود داشته باشد؟ هر کدام از این علائم می تواند ناشی از انژکتور سوخت معیوب باشد، به احتمال زیاد گرفتگی در نازل یکی از این مشکلات است.

توقف موتور

آیا موتور شما به طور تصادفی از کار می افتد یا بدون اینکه کاری برای ایجاد آن انجام دهید، قطع می شود؟ این می تواند به دلیل عدم رسیدن سوخت به موتور از انژکتورها باشد.

نشت سوخت

اگر در حین رانندگی بوی سوخت به شدت احساس می شود و خودروی شما علائم دیگری را در این لیست نشان می دهد، ممکن است به نشت سوخت نگاه کنید. نشت سوخت ممکن است در جایی که انژکتور با انژکتور برخورد می کند، و همچنین در خود انژکتور اگر قدیمی باشد و به درستی نگهداری نشده باشد، رخ دهد.