سوپاپ ، منبع نیروی محرکه
موتور خودرو قلب تپنده و منبع نیروی محرکه آن است، بسیاری از قطعات مانند سوپاپ به یکدیگر متصل هستند و با هم کار می کنند تا با موفقیت نیروی مورد نیاز برای حرکت چرخ ها را ایجاد کنند. هر قطعه مکانیکی اهمیت خاص خود را دارد.
گاهی خرابی یک قسمت از موتور باعث خرابی و خرابی قسمت های دیگر می شود و یا در یک قسمت مشکل ایجاد می کند و موتور اصلا روشن نمی شود. میخ ها یکی از این قطعات مکانیکی هستند. با این حال، در مورد ویژگی های آن و نحوه عملکرد آن چیز زیادی گفته نشده استغ بنابراین، برای استفاده صحیح از خودروی خود، باید در مورد عملکرد هر یک از قطعات دستگاه دانش و درک داشته باشید.
سوپاپ چیست؟
سوپاپ یک کلمه فرانسوی است که در لغت به معنای دریچه است. پیچ یکی از مهم ترین قطعات موتورهای احتراق داخلی مختلف است و در موتورهای دیگر مانند پمپ آب نیز استفاده می شود. در واقع سوپاپ هر چیزی است که ورودی یا خروجی چیزی را کنترل می کند.
سوپاپ ها در خودروها در سرسیلندر قرار دارند و ورودی و خروجی هوا را کنترل می کنند. به طور دقیق تر، این قسمت قارچی شکل وظیفه کنترل ورود هوا به محفظه احتراق و خروج دود از سرسیلندرها را بر عهده دارد.
این هوای ورودی برای تشکیل یک مخلوط هوا و سوخت لازم است که باعث انفجار می شود، هوای خروجی یا دود اضافی احتراق است و می خواهد موتور را ترک کند. با توجه به اینکه احتراق در سیلندر باید فضای ایزوله و غیر قابل نفوذ داشته باشد، باید گفت یکی دیگر از وظایف اگزوز خودرو تامین این فضا به کمک واشر سرسیلندر است.
بنابراین، زمان بندی صحیح حرکت و باز و بسته شدن سوپاپ ها در بلوک سیلندر یا سرسیلندر، دود و هوا را در جهت درست هدایت می کند و محفظه احتراق ایجاد می کند که امکان پذیر نیست.
جنس سوپاپ ماشین از چیست؟
سوپاپ های موتور یکی از قطعاتی هستند که بیشترین فشار را دارند. بنابراین، این قطعات باید بادوام و مستحکم باشند زیرا در معرض دما و فشارهای بالا قرار می گیرند. البته سوپاپ ورودی موتور احتراق داخلی می تواند استرس حرارتی را تحمل کند.
این به این دلیل است که شیر با مخلوط سوخت و هوای عبوری از آن خنک می شود. با این حال، هشدارهای دود در معرض استرس بالایی هستند. همچنین در طول چرخه اگزوز، سوپاپ اگزوز باز می شود و تماس خود را با سرسیلندر قطع می کند و فشار بیشتری به این ناحیه وارد می کند.
علت سوپاپ زدن ماشین
خرابی سوپاپ در بین مکانیک ها به ضربه زدن معروف است. یکی از شایع ترین علل خرابی قرقره موتور، خم شدن یا آسیب دیدن قرقره به دلیل سایش تسمه تایم است. یکی دیگر از دلایل این مشکل مربوط به گرم شدن دیگ به دلیل انتشار گازهای داغ است.
اگر شیر بسته باشد ظرفیت آن نیز کاهش می یابد. استفاده از روغن و سوخت بی کیفیت و گرم شدن بیش از حد موتور نیز می تواند در خرابی موتور موثر باشد.
وظیفه سوپاپ چیست؟
وظیفه اصلی سوپاپ این است که هوا را به داخل و خارج موتورها جریان دهد. هوا برای کمک به سوختن سوخت استفاده می شود. این هوا پیستون را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد. انواع سوپاپ به سوپاپ ورودی و سوپاپ اگزوز تقسیم بندی می شود.
به این ترتیب هوا از طریق دریچه ورودی جریان یافته و از طریق دریچه اگزوز خارج می شود. هر چه هوای بیشتری به داخل و خارج جریان یابد، موتور قدرتمندتر است. در نتیجه قدرتمندتر می شود. به همین دلیل است که سوپاپ های موتور در مهندسی بسیار مهم هستند.
سوپاپ های موتور به میل بادامک متصل می شوند و نیروی لازم برای حرکت میل بادامک را دریافت می کنند. حرکات باز و بسته شدن دریچه های ورودی و خروجی را تنظیم می کند. میل بادامک نیز نیروی مورد نیاز خود را از میل لنگ از طریق تسمه تایم یا زنجیر دریافت می کند.
هنگامی که میل بادامک به خوبی کار می کند، سوپاپ ها بهتر کار می کنند. آب بندی محفظه احتراق یکی از وظایف شیر است. هدف از این آب بندی جلوگیری از نشتی در هنگام تراکم و انفجار برای تامین حداکثر توان است.
سوپاپ در کجای موتور قرار دارد؟
سوپاپ های موتور یکی از قطعات یدکی خودرو هستند و یکی از مهم ترین قطعات موتور محسوب می شوند. این قطعه بر روی سر سیلندر نصب می شود و به میل بادامک یا میل بادامک متصل می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، وظیفه این قطعه کنترل هوا و سوخت ورودی و دود خروجی خودرو است.
ترکیب نفت و گاز در مدت زمان معقولی وارد محفظه احتراق می شود. هنگام شلیک، سوخت توسط شیر محفظه آب بندی می شود. این نوع قطعه در مرحله اگزوز، زمانی که گازهای حاصل از احتراق در خودرو از محفظه خارج می شود، دوباره باز می شود.
این عملکرد در همه خودروها مشابه و یکسان است. تنها تفاوت در شکل و اندازه شیر است. هر موتور می تواند یک یا چند سوپاپ داشته باشد.
انواع سوپاپ خودرو
توزیع سوپاپ خودرو با توجه به وظیفه و همچنین عملکرد آن انجام می شود. تفکیک این آهنگ به شرح زیر است:.
سوپاپ ورودی یا هوا
این نوع اکسیژن سوخت مورد نیاز برای احتراق را در سیلندر فراهم می کند که بزرگتر است و مقاومت حرارتی کمتری نسبت به سیلندر دود دارد. وقتی پیستون پایین می آید، این قسمت از سیلندر باز می شود. به این ترتیب هوای مورد نیاز برای احتراق سوخت وارد محفظه سیلندر می شود.
سوپاپ خروجی یا دود
همانطور که از نامش پیداست؛ جهت دود ناشی از احتراق در سیلندر است. این قطعات به دلیل قرار گرفتن در معرض باد سیلندر در معرض دمای بالا قرار می گیرند. نسبت به دریچه هوا به مقاومت بیشتری نیاز دارد. این شیر پس از انفجار مخلوط نفت و گاز شروع به کار می کند.
سوپاپ ماشین چرخشی
برخی از شیرها دارای ویژگی های خاصی هستند که به شیر امکان می دهد همزمان با چرخش بالا و پایین حرکت کند. این حرکت چرخشی برای جلوگیری از ظاهر شدن رسوبات در سیت و گاید است.
سوپاپ خودرو سدیمی
این نوع شیر طوری طراحی شده است که به سمت داخل باز می شود و با کلرید سدیم پر می شود. این نمک نقطه ذوب پایینی دارد و با حرارت دادن به سرعت ذوب می شود. به همین دلیل، با بالا و پایین رفتن شیر، این محلول نمک مذاب در شیر بالا و پایین میرود.
گاید سوپاپ خودرو چیست؟
سیلندر آهنی، فولادی یا برنجی که به عنوان راهنما برای میل سوپاپ عمل می کند، دروازه یا راهنمای سوپاپ نامیده می شود. دریچه در راهنما به سمت بالا و پایین حرکت می کند. وظیفه این قطعه جلوگیری از حرکات عرضی دریچه است.
به عبارت دیگر، بخشی است که می تواند مستقیماً در مسیر خود بدون انحراف حرکت کند. راهنماهای سوپاپ پوشیدنی و قابل تعویض هستند. گاید به همراه سرسیلندر ریخته گری می شود، پس از ریخته گری ماشینکاری شده و سخت می شود تا قابل تعویض نباشد.
سیت سوپاپ چیست؟
جریان های نیرو در موتور را سیت سوپاپ می گویند و در دو جهت در سرسیلندر استفاده می شود. در برخی از موتورها سرسیلندر از آهن یا فولاد ساخته شده است و سیت در سرسیلندر قرار می گیرد. سیت های سرسیلندرهای آلومینیومی و بسیاری از سرسیلندرهای فولادی از جنس فولاد سخت شده هستند و هر زمان که سیت ها از کار بیفتند، تعویض میشوند.
تنظیم زمان بندی عملکرد سوپاپ ها
وظیفه میل بادامک تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ های موتور است. این شفت دارای پسوند (بادامک) است که به باز و بسته شدن سوپاپ های موتور کمک می کند. وظیفه میل بادامک هماهنگ کردن حرکت سوپاپ ها و پیستون ها است.
این میله به میل لنگ متصل است و همانطور که می دانید حرکت میل لنگ بر بالا و پایین رفتن پیستون ها تاثیر می گذارد. به این ترتیب حرکت بالا و پایین سوپاپ با حرکت پیستون هماهنگ می شود. در این فرآیند، برق توسط تسمه تایم (یا زنجیره تایم) منتقل و کنترل می شود. به همین دلیل به فرآیند تایمینگ سوپاپ خودرو می گویند.
اجزای مختلفی در ساخت قفل شامل ریل، انگشتی، فنرها، میل بادامک و تایپت است که همگی در تنظیم زمان بندی مفید هستند.
علل خرابی در سوپاپ خودرو
خرابی سوپاپ ممکن است به دلیل شکستن ساقه، معیوب شدن سیت و نقص در گاید باشد. این خرابی با صدایی همانند خشک کار کردن موتور یا کاهش بازدهی موتور همراه است. از جمله دلایل خرابی سوپاپ ممکن است یکی از موارد زیر باشد.
- سوختن سوپاپ در اثر عدم تنظیم نسبت هوا و سوخت در سیلندر
- کج شدن سوپاپ در اثر پاره شدن تسمه تایم
- بیرون آمدن سوپاپ از جای خود
- خرابی سوپاپ ناشی از ایراد سیستم خنککننده و داغ شدن زیاد سیلندر
- خراب شدن سوپاپ به دلیل نامرغوب بودن جنس گاید سوپاپ
چطور سوپاپ سوخته را شناسایی کنیم؟
اگر موتور شما کار نمی کند و همه چیز را امتحان کرده اید، می توانید چراغ های جلو را باز کنید. اگر خشک باشد به این معنی است که زنجیر روغن زنگ زده و مخلوط سوخت در سیلندر در حال سوختن است. در اینجا سوپاپ ها روی این سیلندر 90 درصد داغ هستند.
البته سوپاپ سوخته کمی رنج آور است، اما به نظر می رسد در این شرایط هم بتوان با خودرو رانندگی کرد.
آخرین دیدگاهها