تامین و واردات مواد اولیه شرکت های تولیدی تایر

تامین و واردات مواد اولیه شرکت های تولیدی تایر از مراحل تولید لاستیک است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت خودروهای بیشتر، تایرها بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده اند. هنگام خرید لاستیک باید به کیفیت آنها توجه ویژه ای داشت.

جالب است بدانید لاستیک ها تاریخ انقضا دارند و به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهند. در کارخانه تولید لاستیک و تایر از بیش از 200 ترکیب شیمیایی مختلف استفاده می شود. جالب است بدانید که تایر خودرو از بیش از 200 ماده مختلف از جمله مواد طبیعی، معدنی و شیمیایی ساخته شده است.

صنعت تایر از این جهت مهم است که برای انواع مختلف وسایل نقلیه لاستیک تولید می کند. این وسایل نقلیه را می توان برای کشاورزی، حمل افراد، حمل اشیا و یا صرفاً برای تفریح استفاده کرد. با این حال، فناوری به کار رفته در این خودروها کمی تغییر کرده است.

معرفی مواد اولیه تولید لاستیک

در این قسمت به بررسی مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لاستیک و مهم ترین مواد مورد استفاده در ساخت لاستیک می پردازیم. ده ها ماده طبیعی و شیمیایی دیگر وجود دارد که در تولید لاستیک استفاده می شود.

کائوچو

کائوچو اولین لاستیکی است که به دنیا معرفی شد و در فرآیند تولید لاستیک خودرو استفاده می شود که در نوع لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی است.

کائوچویطبیعی از موادی ساخته می شود که روی پوست درختان یافت می شود و ترشح می شود. این نوع درختان به شرایط آب و هوایی خاص و باران نیاز دارند. مزارع لاستیک بیشتر در جنوب شرقی آسیا از جمله تایلند، که بزرگترین تولید کننده در جهان، آمریکای لاتین و آفریقا است، وجود دارند.

در این نوع تایرها، لاستیک طبیعی ضمن نشان دادن مقاومت مکانیکی بالا، مقدار گرمای تولید شده در لاستیک را کاهش می دهد. این ماده در بسیاری از قسمت های لاستیک استفاده می شود و بیشتر برای آج استفاده می شود.

بیشتر لاستیک مورد استفاده در کائوچو مصنوعی است. از نفت می آید، اما مقداری لاستیک طبیعی هنوز برای 40 درصد دیگر مورد نیاز است. لاستیک های مصنوعی تحت فشار و در طول ساخت تغییر شکل می دهند. وقتی فشار برداشته شد، به شکل اولیه خود باز می گردند.

این خاصیت برای ساخت لاستیک های مصنوعی مفید است. لاستیک مصنوعی دارای ویژگی های خاص دیگری مانند قوی بودن و غلتیدن است. این ماده بیشتر برای ساخت لاستیک های اتومبیل و موتور سیکلت استفاده می شود زیرا عملکرد خوبی به آنها می دهد.

تامین و واردات مواد اولیه شرکت های تولیدی تایر

تامین و واردات مواد اولیه شرکت های تولیدی تایر

انواع مواد پرکننده و تقویت کننده

در فرآیند تولید لاستیک، از مواد پرکننده و تقویت‌کننده استفاده می ‌شود تا لاستیک ‌ها مقاوم ‌تر و کارآمدتر شوند. دوده، کربن بلک و سیلیس رایج ترین انواع پرکننده در صنعت تولید لاستیک هستند.

کربن بلک

کربن بلک صنعتی یکی از مهم ترین مواد اولیه مورد استفاده در صنعت لاستیک است. افزودن این ماده به ترکیبات لاستیک باعث می شود تا لاستیک مقاومت بیشتری در برابر سایش داشته و فضاهای بین سوراخ های لاستیک را پر کند.

سیلیس یا سیلیکا

شن و ماسه دارای خواصی است که از دیرباز شناخته شده است. بهتر از سایر ترکیبات لاستیکی می تواند در برابر پارگی و بریدگی مقاومت کند. در سال 1992، میشلن نوع جدیدی از لاستیک را با مخلوط کردن دو ماده مختلف به نام سیلیس و الاستومر با هم با استفاده از فرآیند خاصی به نام “ترکیب” ساخت.

ترکیبات به‌دست‌آمده، لاستیک ‌هایی با مقاومت غلتشی کم، چسبندگی خوب بر روی سطوح مرطوب و طول عمر بالا می ‌سازد. این نوآوری بیشتر برای لاستیک هایی است که سبز و سازگار با محیط زیست هستند و مقاومت غلتشی کمی دارند.

دوده

افزودن کربن سیاه به لاستیک باعث سایش بهتر و عملکرد بهتر آن می شود. گاهی علاوه بر دوده از کربنات کلسیم یا کائولن به عنوان پرکننده استفاده می شود.

عناصر شیمیایی در تولید لاستیک

گوگرد یکی از مواد تشکیل دهنده لاستیک است. از این ماده آتشفشانی برای ساخت لاستیک استفاده می شود. این ماده به عملکرد بهتر تایر کمک می کند. لاستیک ها به تقویت کننده های فلزی و همچنین ترکیبات لاستیکی نیاز دارند.

این ترکیبات لاستیک را انعطاف پذیرتر می کند. برای ایجاد قوام خوب از مواد شیمیایی مانند گوگرد استفاده می شود. تحت فرآیندی به نام ولکانیزاسیون، گوگرد پلاستیک را به الاستیک تبدیل می کند تا محصول نهایی بتواند با زمین تماس پیدا کند.

گوگرد لاستیک را الاستیک می کند. عملکرد حرارتی تایرهای Henggan با استفاده همزمان از محصولات و در طول فرآیند تولید بهینه می شود. این تایر علاوه بر ترکیبات لاستیکی به تقویت‌های فلزی و پارچه‌ای نیز نیاز دارد.

فریم واقعی لاستیک همان چیزی است که آن را شکل و استحکام می کند. آنها تماس لاستیک ها را با جاده آسان تر می کنند.

اتیلن پروپیلن دی ان مونومر

مونومر اتیلن پروپیلن D.N. ماده اولیه برای ساخت لاستیک است. این ماده در لاستیک ها برای ایجاد خاصیت ارتجاعی استفاده می شود. مونومر اتیلن پروپیلن DN در برابر سیالات قطبی مقاوم است، بنابراین در لاستیک ها استفاده می شود.

مهندسان از این ماده در قسمت هایی که آب را لمس می کنند استفاده می کنند. مونومر اتیلن پروپیلن DN برای ساخت قطعات خودرو مانند نوارهای آب بندی، لاستیک ها و شیلنگ های آب استفاده می شود. همچنین واشر و دستگیره برای موتورها می سازد.

از آن برای ساخت قطعات صنعتی مانند ضربه گیر، شیلنگ های صنعتی، تسمه نقاله و روان کننده های انواع روغن و گریس استفاده می شود. در صنعت برای بهبود خواص ضربه ای کابل ها و سیم ها استفاده می شود.

کلروپرن

لاستیک کلروپرن به دلیل خواص مکانیکی پایدار، مقاومت بالا در برابر خستگی مکانیکی، مقاومت در برابر ازن، مقاومت در برابر حرارت و روغن و مقاومت در برابر چسبندگی در ساخت لاستیک استفاده می شود. لاستیک کلروپرن در قطعات جلو اتومبیل، تسمه نقاله، پوشش سیم و کابل، لباس غواصی و صنایع چسب استفاده می شود.

اکریلونیتریل

لاستیک اکریلونیتریل- بوتادین در لاستیک ها باعث می شود که قطعات در برابر انواع روغن ها بسیار مقاوم باشند. این ماده می تواند روغن ها را به خوبی اداره کند، بنابراین بسیاری از خودروها از آن استفاده می کنند. برای ساخت قطعاتی مانند O-ring، واشر و شیلنگ خودروها استفاده می شود.

NBR عمدتاً در صنعت خودروسازی برای ساخت واشر، اورینگ، شیلنگ، زیره کفش، روکش غلتکی، تسمه نقاله، و همچنین در آلیاژسازی، پوشش مخازن نفت و گاز، فوم های عایق استفاده می شود.

اپی کلرو هیدرین رابر در لاستیکها

ماده اولیه لاستیک اپی کلروهیدرین در برابر روغن بسیار مقاوم بوده و در دماهای پایین بسیار انعطاف پذیر است. لاستیک اپی کلروهیدرین در برابر شرایط جوی، تشعشعات ازن و گازهای مختلف پایدار است. هنگام استفاده از این ماده برای ساخت لاستیک مراقب باشید.

در مرحله بعد این مواد را با مواد دیگر مخلوط کنید زیرا وقتی فلز را لمس می کند باعث خوردگی فلز می شود. از این ماده برای ساخت واشر، ساخت اورینگ، پوشش کابل های مخصوص، ساخت تسمه های مخصوص استفاده می شود.

اکریلیک رابر در لاستیک

از لاستیک اکریلیک در تولید قطعاتی استفاده می شود که حتی در دماهای بالا نیز باید در برابر روغن مقاوم باشند. این ماده متعلق به گروهی از پلاستیک ها به نام الاستومرهای اکریلیک است. می تواند گرما، روغن، هوا و اکسیداسیون را کنترل کند.

از لاستیک اکریلیک می توان برای ساخت وسایلی مانند واشر، حلقه های اورینگ و قطعاتی که در برابر حرارت و روغن مقاومت می کنند استفاده کرد. نسبت به سایر انواع لاستیک ارزان تر است.

FKM- VITON در لاستیک ها

از FKM-VITON برای ساخت لاستیک هایی استفاده می شود که باید در برابر دما و مواد شیمیایی مقاوم باشند. این ترکیب در برابر روغن‌ ها، گریس ‌ها، حلال ‌های معطر، حلال ‌های آلیفاتیک، مایعات هیدروکربنی، گازوئیل و بنزین، روغن ‌های سیلیکون و غیره مقاوم است.

ساخت لاستیک با کیفیت بالا

لاستیک معمولا از مواد شیمیایی ساخته می شود و این مواد با توجه به سختی لاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت لاستیک های خوب، باید به این فکر کنید که می خواهید با آنها چه کار کنید. مواد باید به گونه ای ساخته شوند که بتوانند هوای گرم یا سرد را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند.

برای ساخت لاستیک، فرآیند پیچیده ای در آزمایشگاه ها انجام می شود و ساخت لاستیک و استفاده از آنها منحصر به فرد است. در تهیه لاستیک ها از مواد طبیعی و شیمیایی استفاده می شود و هر لاستیک فرمول شیمیایی خاص خود را دارد، بنابراین برای ساخت لاستیک های با کیفیت باید دقت زیادی کرد.

تاریخچه تولید لاستیک

در گذشته چرخ گاری از چوب یا فلز ساخته می شد، اما این چرخ ها در زمین های سخت بسیار آسیب پذیر بودند. برای جلوگیری از این اتفاق، نوارهای چرمی در اطراف این چرخ ها قرار داده شد تا آنها را انعطاف پذیر و در برابر ضربه مقاوم کند، اما این نوارها در فصول گرم سال بسیار نرم و در فصول سرد بسیار خشک و سفت بودند.

سال 1839 شخصی به نام چارلز گودیر راه حلی برای این مشکل ابداع کرد. او لاستیک ها را با ماده ای به نام گوگرد تقویت کرد. گرم کردن این ماده باعث استحکام بیشتر و ماندگاری لاستیک ها می شود. همچنین به راحتی خم می شود و بعد از خم شدن به حالت اولیه خود باز می گردد.